رويكرد جديد برخي خودروسازهاي چیني در توسعه صنعت خودرو در ساير کشورها
در سال 2016 تولید خودرو سالانه چین بیش از 28 میلیون واحد بوده است که به مراتب بیشتر از تولید کل ایالات متحده و ژاپن است و در 8 سال متوالی بزرگترین کشور تولید خودرو در جهان بوده است. در این بین تولید خودروهاي با انرژی جدید در چین به 517،000 واحد رسید كه بزرگترین در جهان و بالاتر از تولید کل سایر کشورهای جهان است. از سال 2016، استاندارد تولید خودروهاي چیني به روز شده است و به سطح استاندارد V (همان استاندارد اروپایی V) رسیده وسطح استاندارد تولید خودروهاي الکتریکی که اخیرا توسط دولت چین ابلاغ شده بالاتر از استاندارد اروپا است.
امروزه خودروهای چینی بالاترین میزان كارآيي را از نظر هزینه دارند. تکنولوژی تولید خودروهای چینی، به ویژه خودروهاي با انرژی جدید، در موقعیت پیشرو در جهان قرار دارد. علاوه بر این، ذخایر ارزی خارجی چین اولین در جهان است. تمام این عوامل، شرایط فنی و سرمایه ای لازم را برای حرکت خودروسازهای چینی به سمت بازار خارج از اين کشور را فراهم كرده است.
اکثر کشورهای جنوب آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و یا کشورهای خاورمیانه به علت وضعیت سیاسی و اقتصادی بینالمللی پیچیده و بی ثبات از یک ساختار اقتصادی تک بعدی و فاقد زيربناي صنایع سنگین برخوردارند. براي اين كشورها بسیار ضروری است كه روي ایجاد نیروی محرک جدید برای توسعه اقتصادی، تحقق بخشیدن به تنوع صنعتی، افزایش فرصت های شغلی، تضمین توسعه پایدار و سالم اقتصادی و توسعه صنایع داخلی تمركز كنند. صنعت خودرو در مقایسه با دیگر صنایع می تواند به عنوان بهترين ليدر براي توسعه دیگر صنایع مرتبط عمل کند که فرصت خوبی برای کشورهای در حال توسعه است.
دولتها معمولا برای توسعه صنعت داخلی و افزایش فرصت های شغلی، تعرفه های بالايي را براي واردات خودروي کامل وضع مي كند و به منظور تشویق صنعت مونتاژ داخلي تعرفه های كمتري را براي واردات خودروهاي نیمه تمام و يا CKD (قطعات کاملاً منفصل) وضع مي كنند. در برخی کشورها تفاوت بین واردات خودرو كامل و یک خودرو مونتاژ شده داخلي بسيار زياد است و به بيش از 200٪ همراه با سود مي رسد.
عموما روش توسعه شرکت های فراملی کشورهای توسعه یافته، تاسيس مستقیم شعب کارخانه و مراكز فروش در ديگر كشورها است تا بتوانند بطور کنترل كننده سهم مطلق بازار را کسب و بازارهای خارج از کشور را تصاحب کنند. این روش فرصت های توسعه کارآفرینان محلی را کاهش می دهد. صنعت خودرو یک صنعت سرمایه بر و نيازمند تکنولوژی است و مقدار سرمایه لازم و سطح تکنولوژی مورد نياز به حدي است كه معمولا کارآفرینان محلی به سختی می توانند به آن دست یابند. بنابراین، شیوهای مرسوم توسعه خودروسازها تا حد زیادی مانع توسعه شرکتهای داخلي در كشورهاي در حال توسعه شده است.
با دانستن اين واقعيت، برخي خودروسازهاي چيني، اساس همکاریهاي خود را با كارآفرينان در ديگر كشورها طوري تعريف كرده اند كه هرگز سهم بيشتر را نداشته باشند و فضای رشد و توسعه بيشتر براي صنعت ملی ديگر كشورها فراهم گردد.
به عنوان نمونه گروه اقتصادي بيگ چاينا، محصولات خودرویی متنوع و مزیتهای تكونولوژيكي را همراه با سالها تجربه بازار خارج از کشور دارد و خود را متعهد به جستجو براي يافتن کارآفرینان برتر در سراسر جهان به منظور ايجاد همکاری و راه اندازی کارخانههاي توليد خودرو و سرمایه گذاری خارجی در ديگر کشورها مي داند.
به عبارت ديگر اين گروه بزرگ اقتصادي در چين با توجه به سیاست های داخلي هر کشوری، محیط بازار و قدرت اقتصادی شريك تجاري و با اتكا به اصل «همه چیز از واقعیت شروع می شود» به شرکای تجاري خود کمک می کند تا در راستای اهداف اجرای برنامه های توسعه صنعت خودرو اختصاصي خود قدم برداشته و برنامه های دستیابی گام به گام به صنعتی شدن با حمایت دائمی تكنولوژيكي خارجي را دنبال مي كند. اين گروه به توزیع جهانی عملیات زنجیره ای از طریق همکاری به روش سرمایه گذاری مشترک واقف است تا در نهایت منابع لازم برای دستیابی به یک نتیجه برنده- برنده بصورت یکپارچه فراهم گردد.